AANPAK

 
 
 
kettingreactie.jpg

Momentum

Elke dag begint met momentum. Het moment om te landen, te delen, een kringgesprek te voeren, oplossingen te bedenken, de actualiteit te bespreken, samen te lezen of te bewegen ...

Tijdens momentum wordt de dagplanning opgesteld en worden afspraken gemaakt. Het is een belangrijke gelegenheid om voor een constructieve sfeer in de groep te zorgen.

Wie moeite heeft met plannen, kan extra planningsbegeleiding volgen.

 
IMG_0098.JPG

Project

Projecten vertrekken van jouw leefwereld, je interesses en die van je medeleerlingen. Soms werk je zelfstandig aan een project, vaak doe je dit samen met anderen. Een project kan enkele dagen of weken duren en wordt afgerond met een eindproduct: een presentatie, een tekst, maar ook een collage, een voorstelling, een toneelstuk of zelfs een uitstap.

Om tot een goed project te komen, moet je van alles kunnen: de juiste vragen stellen, efficiënt gebruik maken van bronnen en digitale media, kritisch denken, reflecteren, samenwerken, op een heldere manier communiceren …  Je leert hoe je een realistisch plan kan opstellen en uitvoeren. Al doende oefen je deze vaardigheden en bouw je kennis op over uiteenlopende onderwerpen. We stappen dus grotendeels af van de traditionele ‘vakken’. De werkelijkheid deel je toch ook niet op in vakken?

In de tweede graad komt de eigenheid van vakken sterker aan bod en worden de inhouden verder uitgediept.

 
 
DSC07094.jpg

Keuzeproject

Ben je gefascineerd door robots, koken of kleien? Wou je altijd al Spaans leren of ukelele spelen? Wil je onderzoeken hoe een verbrandingsmotor in elkaar zit of zelf een winkel opstarten?

In vrij project kan je naar hartenlust zelf op ontdekking gaan. In de eerste graad kan je kiezen uit verschillende workshops (bij elkaar gebrainstormd door de leerlingen en leraren), vanaf de tweede graad kan je je eigen project uit de grond stampen. Zo kom je in contact met uiteenlopende thema’s en ondervind je wat je boeit en waar je goed in bent. Dit helpt je op weg om goede studiekeuzes te maken.

 
IMG_20181005_140934574_HDR.jpg

Tredevakken

Voor sommige vakken of lesonderdelen heb je regelmatige oefening nodig. Wiskunde, Frans en Engels verwerf je dan ook via wekelijkse instructiemomenten. De leraar brengt een onderwerp aan en geeft opdrachten die alleen of in groep gemaakt worden. Zodra je de leerstof beet hebt, kan je zelfstandig aan de slag. Als je meer uitleg nodig hebt voor een bepaald onderwerp, plannen we extra instructie. Je kan dus kiezen hoeveel begeleiding je wenst.

Er is telkens keuze tussen verschillende differentiatieniveaus (basis, gevorderd, excellent). Zo wordt iedereen uitgedaagd op zijn/haar niveau.